Της Ρίας Καλφακάκου
Facebooktwittergoogle_plus

Με την ψήφιση του νόμου 4.482/2017, η κυβέρνηση έκοψε τον γόρδιο δεσμό του ΟΑΣΘ, ένα σκάνδαλο διαπλοκής δεκαετιών, που κρατούσε τις αστικές συγκοινωνίες δέσμιες συγκεκριμένων οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων, χωρίς να παρέχει συγκοινωνίες ποιότητας στο λαό της πόλης.

Όντας η μοναδικός φορέας αστικών συγκοινωνιών επί 60 χρόνια ο ΟΑΣΘ είχε τύχει ιδιαίτερα ευνοϊκής μεταχείρισης από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, έπαιρνε τις μεγαλύτερες επιδοτήσεις, από όλους τους αντίστοιχους οργανισμούς και πολλά πρόστιμα του διαγράφονταν, ενώ υπήρχε πλήρης έλλειψη διαφάνειας στα οικονομικά του.

Το γεγονός πως πολλοί εργαζόμενοι ήταν και μέτοχοι έκανε δυσδιάκριτη τη σχέση εργαζομένων-εργοδοσίας,και ποιός απαιτεί από ποιόν τους μισθούς. Σε περυσινή απεργία, ο σύλλογος εργαζομένων, του οποίου ο πρόεδρος ήταν μέτοχος του ΟΑΣΘ, στράφηκε κατά της κυβέρνησης, και όχι κατά της διοίκησης του οργανισμού για την διεκδίκηση των δεδουλευμένων.

Εδώ και δυό χρόνια έχουμε προτείνει στο Δήμο Θεσ-κης, εκ μέρους της Ανοιχτής Πόλης, να αναλάβει πρωτοβουλία για μια χωροταξική και συγκοινωνιακή μελέτη στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσ-κης, με στόχο των συνδυασμό διαφορετικών και συμπληρωματικών τρόπων μετακίνησης, λεωφορείο, ΜΕΤΡΟ, Τραμ και θαλάσσια αστική συγκοινωνία. Αλλά και την πρόβλεψη των πεζοδρομήσεων, πάρκων ή άλλων μελλοντικών παρεμβάσεων, που θα επηρεάσουν το σχεδιασμό των συγκοινωνιών.

Ο νεοιδρυθείς ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) έχει την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού και συντονισμού όλων των συγκοινωνιακών μέσων της πόλης (λεωφορεία, μετρό κλπ). Με τη χρήση συγκοινωνιακών μοντέλων, γνωρίζοντας τους φόρτους των μετακινήσεων, τις ώρες αιχμής, τη χωρητικότητα των μέσων, και με ανάλυση κόστους-οφέλους, μπορεί να καταλήξει στη βέλτιστη λύση συνδυασμένων μεταφορών, με τα διάφορα μέσα να λειτουργούν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά, με ανασχεδιασμό των διαδρομών των λεωφορείων μετά την έναρξη λειτουργίας του ΜΕΤΡΟ, πρόβλεψη της προτίμησης επιβατών για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, και μελέτη για πιθανή κατασκευή τραμ, σε περιοχές που δεν προβλέπεται γραμμή Μετρό, και είναι προτιμότερη η χρήση του οικολογικού αυτού μέσου ,εφόσον δεν είναι οικονομικά ασύμφορο.

Η χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων, καθώς και η συμπλήρωση του στόλου με αγορά λεωφορείων λειτουργικών προς το χρήστη και φιλικών στο περιβάλλον, η προσθήκη του απαραίτητου πλήθους λεωφορείων για ΑΜΕΑ, οι άνετες προφυλαγμένες από τις καιρικές συνθήκες, έξυπνες στάσεις, αλλά και άλλες λύσεις που είμαι σίγουρη ο ΟΣΕΘ θα μελετήσει….. μπορούν να πετύχουν ένα τελικό αποτέλεσμα, που θα κάνει τις δημόσιες συγκοινωνίες ελκυστικές στον πολίτη. Το ζητούμενο είναι ,άνετη, γρήγορη, ασφαλής και φθηνή μετακίνηση για τους εργαζόμενους που ζουν την καθημερινή ταλαιπωρία της μετακίνησης από και προς τη δουλειά, με άγχος, καθυστερήσεις, στριμωξίδι, με λεωφορεία, που ταλαιπωρούν το χρήστη, και επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Για να πετύχει ένας τέτοιος σχεδιασμός, απαραίτητη είναι η συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης αλλά και όλους τους δήμους του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος.

Η δημοτική αρχή μπορεί να συμβάλλει με προτάσεις για το σχεδιασμό των συγκοινωνιών που κουμπώνουν με το χωροταξικό σχεδιασμό, να επικοινωνήσει τις ανάγκες και τις αγωνίες των κατοίκων, να αναδείξει προβλήματα από τη ζώσα πραγματικότητα, που δεν μπορεί να δει ένας τεχνοκρατικός σχεδιασμός.

Η δημιουργία ενός παρατηρητηρίου των αστικών συγκοινωνιών, βοηθά στην βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου, και στην εύρεση καινοτόμων λύσεων, για ακόμα καλύτερη ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Ένα παρατηρητήριο ,που μπορεί να μετρά, πλήθος επιβατών ,ανά ώρα, ατυχήματα, περιβαλλοντικές επιπτώσεις, επίπεδο θορύβου και πολλά άλλα. Έτσι οι μελλοντικές αποφάσεις του ΟΣΕΘ και του ΑΣΥΘ, θα βασίζονται σε καταγραφή των υπαρκτών προβλημάτων, των διαθέσεων και των με την πάροδο του χρόνου διαφοροποιημένων αναγκών, των χρηστών,