Facebooktwittergoogle_plus

Ο Τ. Πετρόπουλος εισηγήθηκε τη διαδικασία του επείγοντος λέγοντας ότι είναι αυτονόητη η ανάγκη μιας ταχείας διεκπεραίωσης της νομοθετικής διαδικασίας, καθώς οι συντάξεις θα πρέπει να χορηγηθούν τις επόμενες ημέρες χωρίς τις περικοπές – Τι ανέφεραν οι εισηγητές των κομμάτων στη Βουλή την Πέμπτη

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε, από τις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, η διαδικασία του επείγοντος για την επεξεργασία και συζήτηση του νομοσχεδίου που περιλαμβάνει την κατάργηση των διατάξεων περί μείωσης των συντάξεων. Προηγουμένως, ο υφυπουργός Εργασίας, Τάσος Πετρόπουλος, εισηγήθηκε τη διαδικασία του επείγοντος λέγοντας ότι είναι αυτονόητη η ανάγκη μιας ταχείας διεκπεραίωσης της νομοθετικής διαδικασίας, καθώς οι συντάξεις θα πρέπει να χορηγηθούν τις επόμενες ημέρες χωρίς τις περικοπές.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης επισήμαναν ότι, με δεδομένα τα στενά χρονικά περιθώρια, η κυβέρνηση θα μπορούσε να διαχωρίσει το ζήτημα των περικοπών των συντάξεων από άλλες διατάξεις που έχουν περιληφθεί στο σώμα του νομοσχεδίου και θα έπρεπε να γίνει η συζήτηση τους να γίνει με την κανονική διαδικασία.

«Το νομοσχέδιο έχει άρθρα φορολογικού ενδιαφέροντος και ζητήματα που πρέπει να λήξουν στο παρόν έτος» είπε η υφυπουργός Οικονομικών,Κατερίνα Παπανάτσιου και επικαλέστηκε τις διατάξεις για τις χωριστές φορολογικές δηλώσεις των συζύγων και τις διατάξεις για τον τελωνειακό κώδικα που σχετίζονται με τον εκτελωνισμό αυτοκινήτων, σημειώνοντας ότι πρέπει να πάμε στον νέο χρόνο χωρίς αυτές τις εκκρεμότητες.

*ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: «Μειώνουμε τους δικούς σας φόρους», τόνισε η Κ. Παπανάτσιου απευθυνόμενη στη ΝΔ

«Έχουμε σχέδιο για την ακύρωση επαχθών όρων»

«Έχοντας βιώσει την αγωνία των συνταξιούχων προκειμένου να μη μειωθούν οι συντάξεις, σήμερα αισθάνομαι υπερήφανος που ερχόμαστε να λάβουμε την απόφαση να μην περικοπούν οι συντάξεις από 1.1.2019 και να καταργήσουμε τη ρύθμιση που είχαμε ψηφίσει», δήλωσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, μιλώντας σήμερα, Πέμπτη για το εν λόγω νομοσχέδιο. «Σήμερα είμαι υπερήφανος γιατί βρήκαμε τον τρόπο, είχαμε το σχέδιο και την πολιτική βούληση και λαμβάνουμε την απόφαση να μην περικοπούν οι συντάξεις», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρόσθεσε ότι είναι μια ενέργεια με ξεκάθαρο κοινωνικό πρόσημο, η οποία δίνει απάντηση σε όσους αναρωτιούνται αν άξιζε ο ΣΥΡΙΖΑ να μπει σε αυτή την περιπέτεια του δημοσιονομικού προγράμματος, καθώς σήμερα αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση μπορεί να προωθήσει ένα τελείως διαφορετικό πολιτικό πλαίσιο και ότι μπορεί πλέον να περάσει στην ακύρωση επαχθών όρων.

«Εμείς θα το ψηφίσουμε το μέτρο της μη περικοπής των συντάξεων, όπως και θα ψηφίσουμε και κάθε άλλο μέτρο που διορθώνει τα δικά σας λάθη. Εκείνο που βεβαίως κανείς δεν μπορεί να διορθώσει κανείς είναι τη συνολική σας πολιτική, η οποία θα διορθωθεί με τις επόμενες εκλογές», είπε ο εισηγητής της ΝΔ Γιώργος Βλάχος και σχολίασε ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ «χειροκροτούν σήμερα γιατί ξεχνούν εύκολα», όσα επιχειρήματα πρόβαλε η κυβέρνηση για να ψηφιστούν διατάξεις του “νόμου Κατρούγκαλου” που σήμερα ξηλώνονται. Ειδικά για το “νόμο Κατρούγκαλου”, ο βουλευτής της ΝΔ υπογράμμισε ότι το μέτρο της περικοπής των συντάξεων ήταν αχρείαστο και δεν είχε ζητηθεί από κανέναν. «Ήταν επιλογή δική σας πώς θα ιεραρχήσετε τα μέτρα για να πετύχετε τους στόχους. Εσείς επιλέξατε να κάνετε αυτή την προσέγγιση», είπε ο Γ. Βλάχος απευθυνόμενος στα κυβερνητικά έδρανα και πρόσθεσε: «Μολονότι σήμερα διορθώνετε μια λάθος επιλογή της κυβέρνησης, ο νόμος Κατρούγκαλου αφήνει πολλά ανοιχτά μέτωπα, αφήνει πολλά απόνερα, αφήνει παρενέργειες μεγάλες στην κοινωνική ζωή του τόπου και γι’ αυτό εμείς έχουμε θέσει προτεραιότητα την κατάργησή του συνολικά».

«Ο νόμος που ψηφίσατε σπρώχνει τους εργαζόμενους στην ιδιωτική ασφάλιση. Ο νόμος Κατρούγκαλου είναι Λερναία Ύδρα. Κόβεις ένα κεφάλι και βγαίνουν δύο. Οι ασφαλισμένοι πρέπει να δούνε τους μελλοντικούς κινδύνους», είπε ο εισηγητής της ΔΗΣΥ Γιάννης Κουτσούκοςαπευθυνόμενος στην κυβέρνηση. «Πάμε να αντιμετωπίσουμε τη μη περικοπή της προσωπικής διαφοράς αλλά έχουμε τη μερική περικοπή όσων συνταξιοδοτήθηκαν το 2016, το 2017, το 2018 και έχουν απώλειες άνω του 20%», είπε ο βουλευτής της ΔΗΣΥ και υπογράμμισε ότι με την πλήρη εφαρμογή του νόμου, από 1.1.2019, θα έρθουν σοβαρές μειώσεις. Κάλεσε επίσης την κυβέρνηση να πάρει πίσω και τις «ακραίες διατάξεις για τις συντάξεις χηρείας και την κατώτερη σύνταξη». Η ΔΗΣΥ, υπενθύμισε ο βουλευτής, έχει εγκαίρως καταθέσει την πρόταση για τη μη περικοπή των συντάξεων, κοστολογημένο από 13 Ιουλίου. Επίσης έχει καταθέσει πρόταση νόμου με μέτρα οικονομικής ανάκαμψης και κοινωνικής δικαιοσύνης. Τα κύρια άρθρα της πρότασης αυτής θα κατατεθούν και με τη μορφή τροπολογίας και θα περιλαμβάνουν τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, τη μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις, την κατάργηση του φόρου επιτηδεύματος και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και τον μειωμένο ΦΠΑ στα νησιά.

«Με το νόμο Κατρούγκαλου, η μέση κύρια σύνταξη έφτασε στα 480,29 ευρώ από 708,2 που ήταν. Από την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων και με τα μειωμένα ποσοστά αναπλήρωσης, αφαιρέθηκαν από τους συνταξιούχους 689 εκατομμύρια ευρώ. Οι συντάξεις με το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ παραμένουν παγωμένες μέχρι το 2022, χωρίς καμία αύξηση και βλέπουμε αν θα επιτρέψουν τα δημοσιονομικά να δώσετε κανένα κουλούρι», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης και πρόσθεσε: «Αυτό κύριοι δεν είναι για πανηγύρια! Χωρίς ίχνος ντροπής πανηγυρίζετε γιατί παίρνετε πίσω μια ακόμη περικοπή, από τις πάνω από 30 περικοπές που κάνετε κι εσείς και οι προηγούμενοι! Θυμίζει το ανέκδοτο με τον Χότζα». Ο Χρήστος Κατσώτης υπογράμμισε εξάλλου ότι το μόνο το ΚΚΕ μιλάει για αύξηση των συντάξεων και κάλυψη των απωλειών.

«Το μαρτύριο της σταγόνας θα συνεχιστεί. Θα έρχεστε εδώ και θα λέτε όσα λέτε αλλά τα μέτρα ένα προς ένα θα τα ψηφίζετε διότι ξέρετε καλά ότι δεν μπορεί να έρχεστε σε κόντρα με το περί δικαίου αίσθημα της κοινωνίας», είπε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ Θανάσης Παπαχριστόπουλος, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση. Ειδικά για τη μη μείωση των συντάξεων, είπε ότι «υπήρξε ανάγκη που υπαγόρευσε αυτή τη νομοθέτηση, δεδομένου ότι ήταν σε εξέλιξη η δεύτερη αξιολόγηση, όταν η αντιπολίτευση κινδυνολογούσε ότι δεν θα βγει -που τελικά βγήκε και μάλιστα με το επίτευγμα της ρύθμισης του χρέους». Η κυβέρνηση αναγκάστηκε «με το πιστόλι στον κρόταφο», είπε ο Θανάσης Παπαχριστόπουλος και πρόσθεσε ότι η χώρα δεν ξεκίνησε από το 2015, όπως προσπαθεί να πείσει σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία ως κυβέρνηση παρέδωσε μια χρεοκοπημένη χώρα.

«Σήμερα ακυρώνονται οι επιπλέον μειώσεις συντάξεων. Εμείς στο Ποτάμι δεν ψηφίσαμε το νόμο Κατρούγκαλου, δεν ψηφίσαμε το συνταξιοδοτικό μοντέλο του ΣΥΡΙΖΑ, δεν ψηφίσαμε τις προηγούμενες περικοπές, δεν ψηφίσαμε τις δύο φορές που οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ψήφισαν περικοπή συντάξεων από 1.1.2019, επομένως εμείς δεν έχουμε καμία ανάγκη να ξεψηφίσουμε τίποτε. Αυτοί που έχουν ανάγκη να ξεψηφίσουν είναι οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ», είπε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού Γιώργος Αμυράςκαι υπογράμμισε ότι με το “νόμο Κατρούγκαλου” και τα παρακολουθήματά του, «είχαμε περικοπή του ΕΚΑΣ, περικοπή της κύριας σύνταξης, περικοπή της επικουρικής σύνταξης, μείωσης της καθαρής σύνταξης λόγω της αύξησης των εισφορών υγείας, από το 2% στο 6%, την κατάργηση της έκπτωσης φόρου από ιατρικές δαπάνες».

«Η αυτοακύρωση, μέσω της δικαιολογίας της αυταπάτης, έφερε και την απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ να μην περικοπούν οι συντάξεις, με θυσία τα αντίμετρα», είπε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Δημήτρης Καβαδέλλας καταγγέλλοντας ότι ο “νόμος Κατρούγκαλου” ήταν η «ταφόπλακα ιδίως για τους ελεύθερους επαγγελματίες». Κατήγγειλε επίσης ότι «πλέον έχουμε συνταξιούχους δύο ταχυτήτων και συνταξιούχους πείνας» και τάχθηκε υπέρ της αναδιοργάνωσης του συνταξιοδοτικού με βάση εισοδηματικά κριτήρια.

Mε την ακρόαση φορέων η συνέχεια

Με την ακρόαση φορέων  η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές. Στη συζήτηση, που εξελίσσεται με τη διαδικασία του επείγοντος, η κυβέρνηση και οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας υπογραμμίζουν ότι «οι ρυθμίσεις του 2017 υπαγορεύτηκαν από την ανάγκη εξασφάλισης της επιτυχούς ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης και της ανάγκης να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για τον προσδιορισμό ουσιαστικών μέτρων ρύθμισης του ελληνικού δημόσιου χρέους. Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει σημαντικά, με την ολοκλήρωση των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής και την οριστική έξοδο από τα μνημόνια, και πλέον ο δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα είναι ένας στόχος που μπορεί να επιτευχθεί χωρίς το μέτρο απομείωσης της προσωπικής διαφοράς στο πλαίσιο του επανυπολογισμού των συντάξεων».

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ωστόσο, κατηγορούν την κυβέρνηση ότι «ξεψηφίζει» σήμερα μέτρο που η ίδια ψήφισε, το οποίο μάλιστα ήταν αχρείαστο διότι δεν της το ζήτησε κανείς, αφού εκείνη όριζε πώς θα πιάσει η Ελλάδα τους στόχους. Κατηγορούν, επίσης, την κυβέρνηση ότι σήμερα πανηγυρίζει, ενώ ήδη έχει προβεί σε απανωτές μειώσεις συντάξεων, τα τελευταία χρόνια, καταργώντας το ΕΚΑΣ, αυξάνοντας εισφορές υγείας, μειώνοντας κύριες και επικουρικές συντάξεις για τους νέους συνταξιούχους και αφού δεν θα υλοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος των πολυδιαφημιζόμενων αντιμέτρων.

«Για ένα μεγάλο διάστημα η δική σας προπαγάνδα, και η προπαγάνδα των ΜΜΕ, προεξοφλούσε τις περικοπές των συντάξεων», ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Παπαηλιού και πρόσθεσε: «Η περικοπή δεν ήταν επιλογή της κυβέρνησης, επιβλήθηκε από το ΔΝΤ. Και αυτή η πολιτική του ΔΝΤ είναι πολιτική της ΝΔ. Η προσέγγιση του συνταξιοδοτικού από τη ΝΔ είναι το σχέδιο Πινοσέτ. Δεν θριαμβολογεί και δεν πανηγυρίζει κανείς σήμερα. Είναι προφανές πως, επειδή ποντάρατε στην αποτυχία της κυβέρνησης και διαψευστήκατε, τώρα είστε απογοητευμένοι από τις εξελίξεις». Ακόμη, είπε ότι η κυβέρνηση μπορεί πλέον να χαράξει τη δική της πολιτική, πολιτική που δεν την θέλει η ΝΔ. «Εμείς θα συνεχίσουμε την πολιτική μας, συνεχίζοντας το θετικό κοινωνικό πρόσημο των πρωτοβουλιών μας», σημείωσε ο κ. Παπαηλιού.

«Ήταν πριν από μερικούς μήνες, που όλοι παρακολουθήσαμε την έκρηξη του αντιπροέδρου της ΝΔ, Κωστή Χατζηδάκη, στην ομιλία του επιτρόπου Πιέρ Μοσκοβισί, να δηλώνει ότι η περικοπή των συντάξεων δεν είναι διαρθρωτικό μέτρο», τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Μαντάς, συμπληρώνοντας ότι συνιστά καθαρή επιτυχία το γεγονός ότι η κυβέρνηση κατάφερε να καταργήσει το μέτρο που επηρεάζει τις ζωές 1.400.000 συνταξιούχων. «Η ΝΔ προσπαθεί να κάνει το άσπρο μαύρο όταν ισχυρίζεται ότι από μόνος του ο ΣΥΡΙΖΑ επέβαλε αντιλαϊκά μέτρα που σήμερα τα άρει», επισήμανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και υπογράμμισε ότι «όσοι μιλούν σήμερα για καθαρές θέσεις εργασίας είναι οι ίδιοι που καθιέρωσαν τον υποκατώτατο μισθό», είναι, δε, οι ίδιες πολιτικές δυνάμεις που διέρρηξαν την κοινωνική συνοχή. «Τηρήσαμε την υπόσχεσή μας και μέσα στις πρώτες 100 μέρες εκτός μνημονίων άρουμε ένα προς ένα μέτρα για να ενισχύσουμε το κοινωνικό κράτος», υποστήριξε ο κ. Μαντάς.

«Τον Ιούλιο, ο κ. Χατζηδάκης κατηγόρησε τον κ. Μοσκοβισί ότι τους ανατρέπει το πρόγραμμα η μη περικοπή των συντάξεων. Βλέπουμε το προσωπείο των κομμάτων που κυβέρνησαν για 40 χρόνια. Το ελληνικό κράτος δεν γεννήθηκε το 2015. Ξεχνούν ότι τα αποθεματικά των ταμείων κατασπαταλήθηκαν και από τις δύο παρατάξεις που κυβέρνησαν τον τόπο», σχολίασε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου και πρόσθεσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα ανοίξει τον δρόμο στη ΝΔ για να εφαρμόσει το πρόγραμμά της.

«Καταρρέει το αφήγημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης που στηρίχθηκε σε μυθεύματα και δημοσιεύματα», ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Μπάρκας, σημειώνοντας ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι τα χρόνια εξόδου από τα μνημόνια, και μάλιστα με μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και με μέτρα με κοινωνικό πρόσημο μετά από σκληρή διαπραγμάτευση. «Η ΝΔ έχει δυσκολία να ψηφίσει αυτό το νομοσχέδιο. Εμείς βγάλαμε τη χώρα από τα μνημόνια και πλέον ένα προς ένα θα έρχονται μέτρα για να ελαφρύνουν τα κοινωνικά στρώματα από το βάρος της κρίσης», είπε ο κ. Μπάρκας.

«Η κυβέρνηση πανηγυρίζει, αν και με το νομοσχέδιο που φέρνει σήμερα ακυρώνει μέρος των νόμων που η ίδια ψήφισε και που η ΝΔ καταψήφισε», τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ Θεόδωρος Φορτσάκης και υπενθύμισε ότι η ΝΔ είχε καταθέσει πρόταση για τη μη περικοπή των συντάξεων. «Η κυβέρνηση έχει εξοντώσει τους συνταξιούχους με τις μειώσεις στις συντάξεις και τις αυξήσεις των εισφορών», επισήμανε ο κ. Φορτσάκης, συμπληρώνοντας ότι «η κυβέρνηση αποτρέπει σήμερα μια αδικία εμπνεύσεως των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που ειδικεύονται να δημιουργούν υπερπλεονάσματα στις πλάτες των αδυνάτων». Εκτίμησε, δε, ότι και αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία εντάσσεται στον επικοινωνιακό σχεδιασμό και την παροχολογία της κυβέρνησης και υπογράμμισε ότι μόνο η ΝΔ έχει συνεκτικό σχέδιο.

«Η παρέμβαση του ΔΝΤ και η συμπαιγνία με τη γερμανική πλευρά εκείνη την περίοδο κατέληξε στον εκβιασμό της ελληνικής κυβέρνησης, που αναγκάστηκε να κλείσει τη δεύτερη αξιολόγηση δεχόμενη τον εκβιασμό. Ήταν η ίδια περίοδος που η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ φώναζαν στην κυβέρνηση να κλείσει την αξιολόγηση και να αποδεχθεί τον εκβιασμό», σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Παπαδόπουλος, αναφερόμενος στις συνθήκες που οδήγησαν την κυβέρνηση στη νομοθετική ρύθμιση για τις συντάξεις. Κατηγόρησε, επίσης, τη ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ για υποκρισία γιατί «ενώ ισχυρίζονταν πως η χώρα δεν βγήκε από τα μνημόνια, έφερναν πρόταση για τη μη περικοπή των συντάξεων».

Αναλυτικά, με τις διατάξεις του υπό ψήφιση νόμου, προβλέπονται τα εξής:

– Καταργούνται, από την 1η Ιανουαρίου 2019, οι ρυθμίσεις που όριζαν περικοπή:

– Της προσωπικής διαφοράς στις καταβαλλόμενες, κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, κύριες συντάξεις, κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης, κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, σύνταξης. Η προσωπική διαφορά εξακολουθεί να καταβάλλεται στους δικαιούχους, συμψηφιζόμενη κατ’ έτος, μέχρι την πλήρη εξάλειψή της, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων κατά τα ισχύοντα.

– Της οικογενειακής παροχής (των συντάξεων του Δημοσίου) και του επιδόματος συζύγου (των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα) που εξακολουθεί να συγκαταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους εφαρμόζονται οι προϊσχύσασες του ν. 4387/2016 διατάξεις.

– Της προσωπικής διαφοράς που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες, κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, επικουρικές συντάξεις, κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης, κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, σύνταξης.

– Των προσωπικών διαφορών που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 94 του ν. 4387/2016 για τους συνταξιούχους, των οποίων οι αιτήσεις συνταξιοδότησης κατατέθηκαν/κατατίθενται εντός των ετών 2016, 2017 και 2018.

– Ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2016/97/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιανουαρίου 2016 σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων.

– Απαλλάσσεται ο οικοπεδούχος από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας κατά τη μεταβίβαση ποσοστών επί του οικοπέδου σε τρίτον, σε περίπτωση προσυμφώνου μεταβίβασης ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου στο πλαίσιο εργολαβικής σύμβασης με την οποία αναλαμβάνεται η ανέγερση πολυκατοικίας με αντιπαροχή, εφόσον κατά τη μεταβιβαστική δικαιοπραξία συμβάλλεται και ο εργολάβος. Στην περίπτωση αυτή, την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας αναλαμβάνει ο εργολάβος.

– Διευρύνονται οι φορείς στους οποίους δύναται να ανατεθεί, με απόφαση του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η είσπραξη των φορολογικών και λοιπών εσόδων του Δημοσίου. Με όμοια απόφαση, καθορίζονται, μεταξύ άλλων, οι αμοιβές των φορέων είσπραξης.

– Προστίθεται διαδικαστική παράβαση που επισύρει πρόστιμο, ύψους 500 ευρώ, στην περίπτωση που ο φορολογούμενος ή οποιοδήποτε πρόσωπο, εφόσον υπέχει υποχρέωση από τη φορολογική νομοθεσία, εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης από εγκεκριμένο και μη δηλωμένο φορολογικό ηλεκτρονικό μηχανισμό κ.λπ.

– Η ΑΑΔΕ δύναται, στο πλαίσιο διενέργειας φορολογικών ελέγχων, να απευθύνει αυτοματοποιημένα μαζικά αιτήματα παροχής πληροφοριών προς τα υπόχρεα πρόσωπα του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4170/2013 (τα πιστωτικά ιδρύματα του ν. 4261/2014, τα ιδρύματα πληρωμών του ν. 3862/2010, τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος του ν. 4021/2011, κ.λπ.). Τα στοιχεία και οι πληροφορίες που διαβιβάζονται μαζικά συνιστούν το «Αρχείο Χρηματοπιστωτικών Προϊόντων και Αναλυτικών Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών», το οποίο τηρείται σε ασφαλή υποδομή (βάση δεδομένων) που δημιουργείται στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.) της ΑΑΔΕ, κ.λπ.

– Ορίζεται σε 6% από 13%, που ισχύει, ο συντελεστής ΦΠΑ για τα λευκά μπαστούνια και τις γραφομηχανές με χαρακτήρες Braille, τα οποία προορίζονται για την εξυπηρέτηση ατόμων με αναπηρία όρασης.

– Τροποποιούνται διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013) στα εξής κατά βάση σημεία:

Προβλέπεται ότι, κατά το έτος υποβολής χωριστής δήλωσης των συζύγων, το εισόδημα των ανήλικων τέκνων, υπό την οριζόμενη επιφύλαξη, προστίθεται στα εισοδήματα του γονέα που έχει το μεγαλύτερο συνολικό εισόδημα και φορολογείται στο όνομά του. Αν οι γονείς έχουν ίσο ποσό συνολικού εισοδήματος, το εισόδημα του ανήλικου τέκνου προστίθεται στο εισόδημα του πατέρα και φορολογείται στο όνομά του. Σε περίπτωση που ένας των γονέων έχει τη γονική μέριμνα, το εισόδημα του ανήλικου τέκνου προστίθεται στα εισοδήματα του γονέα αυτού. Η ρύθμιση αυτή ισχύει και για τα μέρη του συμφώνου συμβίωσης.

Σε περίπτωση χωριστών δηλώσεων συζύγων, το ποσό της δαπάνης που μπορεί να εκπέσει για τον προσδιορισμό του προς ανάλωση κεφαλαίου, δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 3.000 ευρώ για κάθε σύζυγο, με το καθεστώς της κοινής δήλωσης δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 5.000 ευρώ, προκειμένου για συζύγους.

Η φορολογική δήλωση δύναται να υποβάλλεται χωριστά, εφόσον ένας τουλάχιστον εκ των συζύγων το επιλέξει, με ανέκκλητη δήλωσή του για κάθε φορολογικό έτος, μέχρι την 28η Φεβρουαρίου του έτους υποβολής της δήλωσης. Η επιλογή αυτή είναι δεσμευτική ως προς το φορολογικό έτος που αφορά και για τον άλλον σύζυγο.

Οι διατάξεις περί χωριστών δηλώσεων συζύγων ισχύουν για δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 και επόμενων.

– Επεκτείνεται ο χρόνος της γενικής παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα στις υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών, προικών και κερδών από τυχερά παίγνια, από το τέλος του έτους 1994, που ισχύει σήμερα, στο τέλος του έτους 2003, κ.λπ.

– Τροποποιούνται-αντικαθίστανται διατάξεις των άρθρων 72, 73 και 78 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001) και επικαιροποιείται, σε εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με το ενωσιακό δίκαιο, η Συνδυασμένη Ονοματολογία (Σ.Ο.) διαφόρων ενεργειακών προϊόντων που επιβαρύνονται με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ).

– Προβλέπεται ότι οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης, όπως διαμορφώνονται, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001, για επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 87.03 της Σ.Ο., που έχουν κομιστεί ή θα κομιστούν στη χώρα μας, μέχρι και 31.12.2018 και για τα οποία θα έχουν κατατεθεί, μέχρι την παραπάνω ημερομηνία, δηλωτικά εισαγωγής ή δηλώσεις άφιξης οχημάτων ή άλλα αποδεικτικά στοιχεία εισόδου, προκειμένου για μετοικούντα πρόσωπα, εφόσον:

– πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του αμέσως προηγούμενου από το ισχύον, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro), δεν αυξάνονται κατά 50%, όπως προβλέπεται σήμερα, με την προϋπόθεση ότι, μέχρι και 30.4.2019, θα έχουν βεβαιωθεί και εισπραχθεί γι’ αυτά οι οφειλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις,

– δεν πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του ισχύοντος και του αμέσως προηγούμενου, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) και δεν είναι συμβατικής τεχνολογίας, δεν αυξάνονται κατά 200%, όπως προβλέπεται σήμερα, αλλά κατά 50%, με την προϋπόθεση ότι, μέχρι και 30.4.2019, θα έχουν βεβαιωθεί και εισπραχθεί γι’ αυτά οι οφειλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις.

Τα ανωτέρω δεν εφαρμόζονται για αυτοκίνητα για τα οποία το τέλος ταξινόμησης βεβαιώθηκε από 1.9.2018 μέχρι την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου.

– Επαναπροσδιορίζεται το καθεστώς δήλωσης και τα πρόσωπα που την υποβάλλουν κατά την άφιξη στη χώρα των κοινοτικών οχημάτων που αναφέρονται στα άρθρα 121, 121α, 122, 123 και 124 του ν. 2960/2001, καθώς και των βάσεων των δασμολογικών κλάσεων 87.02 και 87.06 της Σ.Ο. Αυξάνεται από 400 ευρώ που είναι σήμερα, σε 800 ευρώ το πρόστιμο που επιβάλλεται σε περίπτωση μη υποβολής στην πλησιέστερη Τελωνειακή Αρχή της δήλωσης άφιξης στη χώρα των ανωτέρω οχημάτων.

– Οφείλεται το αναλογούν για το κλαπέν αυτοκίνητο τέλος ταξινόμησης, σε περίπτωση κλοπής αυτοκινήτων που έχουν παραληφθεί με πλήρη ή μερική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης και υπό την προϋπόθεση ότι παρέχεται από τις ισχύουσες διατάξεις η δυνατότητα εκ νέου χορήγησης απαλλαγής από το φόρο, για την εκ νέου υπαγωγή του δικαιούχου στο δικαίωμα, ανεξάρτητα από το χρονικό σημείο κατά το οποίο συντελείται η κλοπή, εφόσον η υποβολή του αιτήματος για την απόκτηση νέου αυτοκινήτου ατελώς γίνεται εντός του εκάστοτε περιοριστικού διαστήματος.

Απαλλάσσεται ο δικαιούχος από την καταβολή του αντίστοιχου τέλους ταξινόμησης, στην περίπτωση που η υποβολή του αιτήματος για την απόκτηση νέου αυτοκινήτου ατελώς γίνεται, πέραν του εκάστοτε περιοριστικού διαστήματος.

Παρέχεται η δυνατότητα τελωνειακής αποδέσμευσης από τους νόμιμους κληρονόμους επιβατικού αυτοκινήτου, το οποίο έχει παραληφθεί με απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης με βάση τις διατάξεις για τα άτομα με αναπηρίες και έχει περιέλθει στην κατοχή τους, κατόπιν κληρονομικής διαδοχής, μέσω της μεταβίβασής του σε άλλο δικαιούχο της ίδιας απαλλαγής πρόσωπο, χωρίς την καταβολή του τέλους ταξινόμησης και με νέα εκκίνηση του προβλεπόμενου περιοριστικού διαστήματος παρακολούθησης της ατέλειας από την ημερομηνία της μεταβίβασης.

– Δεν οφείλονται τα πρόστιμα που προβλέπονται στην παρ. 9 του άρθρου 147 του ν. 2960/2001 στις περιπτώσεις που η εκπρόθεσμη καταχώριση στο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Πετρελαίου Θέρμανσης αφορά ακύρωση εμπρόθεσμης καταχώρισης και εκ νέου καταχώριση της ίδιας συναλλαγής με προσθήκη του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του αγοραστή πετρελαίου θέρμανσης, κατόπιν αποστολής σχετικού ηλεκτρονικού μηνύματος στα μέλη μητρώου Διακινητών Πετρελαίου Θέρμανσης (ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ.) από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών και εντός της ορισθείσας σε αυτό προθεσμίας. Ανακαλούνται καταλογιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί για τις ανωτέρω περιπτώσεις, μετά από σχετική αίτηση του μέλους μητρώου ΔΙ.ΠΕ.ΘΕ., από την εκδούσα τελωνειακή αρχή και τυχόν καταβληθέντα ποσά επιστρέφονται.

– Αντικαθίσταται το διπλότυπο αποδεικτικό οίκοθεν είσπραξης των δημοσίων εσόδων από το ηλεκτρονικό παράβολο.

– Εξαιρείται από το φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου η αύξηση του κεφαλαίου των προσώπων του άρθρου 17 του ν. 1676/1986 (εμπορικές εταιρείες και κοινοπραξίες επιτηδευματιών, συνεταιριστικές οργανώσεις κάθε βαθμού, κ.λπ.), που γίνεται με μετρητά, όταν το προϊόν της αύξησης πρόκειται να διατεθεί αποκλειστικά για δαπάνες Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας.

– Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 2969/2001 σχετικά με την παραγωγή αιθυλικής αλκοόλης και αλκοολούχων προϊόντων.

Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

α. Αυξάνεται από 500 ευρώ που είναι σήμερα, σε 3.000 ευρώ, το πρόστιμο που επιβάλλεται σε όποιους, χωρίς άδεια ή με άδεια της οποίας η ισχύς έχει λήξει, αγοράζουν, εισάγουν από τρίτες χώρες, παραλαμβάνουν από κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), πωλούν, κατασκευάζουν, επισκευάζουν ή μεταφέρουν μηχανήματα κατάλληλα για παραγωγή αιθυλικής αλκοόλης και αλκοολούχων προϊόντων ή μέρη αυτών, καθώς και σε αυτούς που κατέχουν σφραγισμένα μεν αποστακτικά μηχανήματα, χωρίς, όμως, να διαθέτουν άδεια κατοχής.

β. Τιμωρούνται εφεξής, με πρόστιμο 3.000 ευρώ και ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών μηνών και

– Όποιοι παράγουν, εισάγουν από τρίτες χώρες, παραλαμβάνουν από κράτος- μέλος της EE, κατέχουν, διακινούν ή διαθέτουν στην κατανάλωση καθ’ οιονδήποτε τύπο ή τρόπο αλκοολούχα ποτά τα οποία κρίθηκαν από το Ανώτατο Χημικό Συμβούλιο ως μη ασφαλή-ακατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση.

– Οι μικροί αποσταγματοποιοί (διήμεροι) που παράγουν, κατέχουν, διακινούν ή διαθέτουν στην κατανάλωση, ως και όποιοι κατέχουν διακινούν ή διαθέτουν στην κατανάλωση, καθ’ οιανδήποτε τύπο ή τρόπο, προϊόν απόσταξης μικρών αποσταγματοποιών (διημέρων) το οποίο κρίθηκε από το Ανώτατο Χημικό Συμβούλιο ως μη ασφαλές-ακατάλληλο για ανθρώπινη κατανάλωση.

– Επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση των κειμένων διατάξεων, η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων ΦΑΠ και ΕΝΦΙΑ με τις οποίες ανακαλείται η υποβληθείσα, με τις ευεργετικές διατάξεις των άρθρων 57-60 του ν. 4446/2016, δήλωση, με τη συνυποβολή των προβλεπόμενων κατά περίπτωση παραστατικών. Τυχόν φόροι και τόκοι που έχουν καταβληθεί δεν επιστρέφονται.

– Εγκαθίστανται εφεξής υποχρεωτικά ηλεκτρονικά συστήματα διασφάλισης της ποσοτικής και ποιοτικής ακεραιότητας κατά τη διακίνηση προμετρημένων ποσοτήτων καυσίμου, μέσω σφράγισης των διαμερισμάτων, με δυνατότητα τηλεματικής μεταφοράς δεδομένων, σχετικών με την οποιαδήποτε παρέμβαση κατά τη διακίνηση, στα μεταφορικά μέσα, βυτιοφόρα (Φ.Ι.Χ. ή Φ.Δ.Χ.) ή πλωτά εφοδιαστικά, (όπως δεξαμενόπλοια και σλέπια), ιδιόκτητα ή μισθωμένα, των κατόχων άδειας Εμπορίας, Λιανικής Εμπορίας και Διάθεσης Βιοκαυσίμων. Σήμερα, προβλέπεται η δυνητική ευχέρεια εγκατάστασής τους.

– Προστίθεται στις αρμοδιότητες του διοικητή της ΑΑΔΕ και αποδοχή δωρεών εν ζωή κινητών, καθώς και δωρεών συνιστάμενων σε παροχή υπηρεσιών, εφόσον προορίζονται για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών των υπηρεσιών της Αρχής και η αξία τους εκτιμάται σε ποσό που δεν υπερβαίνει τις 40.000 ευρώ. Δημιουργείται στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών της Αρχής Μητρώο Δωρεών, στο οποίο εγγράφονται υποχρεωτικά οι εν λόγω δωρεές.

– Προβλέπεται η δυνατότητα απονομής βραβείων στις οργανικές μονάδες της ΑΑΔΕ οι οποίες διακρίνονται για την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητά τους, συμπεριλαμβανομένου και του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου (ΣΕΚ) του άρθρου 6 του ν. 4410/2016. Με απόφαση του διοικητή, ορίζεται η διαδικασία και τα κριτήρια αξιολόγησης των οργανικών μονάδων της ΑΑΔΕ και του ΣΕΚ, οι προϋποθέσεις βράβευσης αυτών, το είδος των βραβείων και η κατανομή αυτών, όταν είναι χρηματικά, καθώς και κάθε άλλο αναγκαίο θέμα.

– Περιλαμβάνονται στις περιπτώσεις αναγνώρισης δαπάνης ξενοδοχείου ή μίσθωσης επιπλωμένης ή μη κατοικίας μέχρι του ποσού των 800 ευρώ, μηνιαίως και οι λειτουργοί ή υπάλληλοι που αποσπώνται σε άλλη υπηρεσία από αυτή που ανήκει η οργανική θέση τους και διενεργούν τελωνιακούς ελέγχους κατά τους μήνες Μάιο-Οκτώβριο. Σήμερα, η ως άνω δαπάνη αναγνωριζόταν μόνο για τους αποσπασμένους λειτουργούς ή υπαλλήλους οι οποίοι διενεργούσαν φορολογικούς ελέγχους κατά τους μήνες Μάιο-Οκτώβριο.

– Παρέχεται η δυνατότητα, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και του διοικητή της ΑΑΔΕ, να καθορίζονται, για τις ανάγκες εκπαίδευσης συνοδών σκύλων ανιχνευτών των τελωνειακών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, ημέρες μετακίνησης εκτός έδρας κατ’ έτος, πέραν του ορίου των 60 ημερών που ισχύει γενικά και για χρονικό διάστημα ανάλογο με τις ανάγκες του εκπαιδευτικού προγράμματος στους εκπαιδευόμενους υπαλλήλους, τους εκπαιδευτές αυτών και τους βοηθούς εκπαιδευτές. Οι ημέρες αυτές μπορεί να είναι μέχρι 200 συνολικά για τους εκπαιδευτές και τους βοηθούς εκπαιδευτές και μέχρι 120 συνολικά για τους εκπαιδευόμενους συνοδούς.

– Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την αξία απόδοσης και μεταβίβασης των συνεταιριστικών μερίδων των αστικών συνεταιρισμών, (αποδίδονται ή μεταβιβάζονται εφεξής στην ονομαστική αξία τους και όχι στην πραγματική που ισχύει).

– Συνιστάται στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΟΕ του υπουργείου Οικονομικών δωδεκαμελής νομοπαρασκευαστική επιτροπή, έργο της οποίας είναι ο καθορισμός του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη διαχείριση των δεσμευμένων και δημευμένων περιουσιακών στοιχείων.

– Εντάσσεται και η Ειδική Γραμματεία Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Ε.Γ. Σ.Δ.Ο.Ε.), ως έχουσα σχετική αρμοδιότητα μεταξύ των υπηρεσιών με τις οποίες θα επιδιώκεται ο συντονισμός των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Εξωτερικών για την εποπτεία και επιχορήγηση μη κερδοσκοπικών οργανώσεων ή μη κυβερνητικών οργανώσεων.

– Συνίστανται στο Αυτοτελές Τμήμα Εκτιμήσεων και Προσδιορισμού Αξιών Ακινήτων της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών έξι θέσεις κατηγορίας ΠΕ διαφόρων ειδικοτήτων και μία θέση κατηγορίας ΤΕ κλάδου Μηχανικών. Οι ως άνω συνιστώμενες θέσεις δύνανται να καλύπτονται, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, με μετακίνηση ή απόσπαση υπαλλήλων που κατέχουν οργανική θέση στο υπουργείο Οικονομικών και τα αντίστοιχα προσόντα διορισμού σε αυτές.

– Προβλέπεται ότι τα αποθέματα παλαιών ενσήμων ταινιών φορολογίας καπνού, τα οποία δεν διατέθηκαν έως 31.1.2017, καταστρέφονται με έξοδα του Δημοσίου, εντός ενός έτους από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της υπό ψήφιση ρύθμισης, από επιτροπές οι οποίες συγκροτούνται, σύμφωνα με όρους και προϋποθέσεις που καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών.

– Παραχωρείται η κυριότητα, άνευ ανταλλάγματος, των οριζόμενων δημοσίων ακινήτων στους δήμους Μακρακώμης του νομού Φθιώτιδας για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των υπηρεσιών του.

Μώλου-Αγίου Κωνσταντίνου του νομού Φθιώτιδας για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του.

Οροπεδίου του νομού Λασιθίου για κοινωφελείς σκοπούς του.

Αγίου Νικολάου του νομού Λασιθίου για πολιτιστικές χρήσεις του.

Νότιας Κυνουρίας του νομού Αρκαδίας για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του.

Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης του νομού Κορινθίας για εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς και κοινωφελείς σκοπούς του.

Παραχωρείται, επίσης, άνευ ανταλλάγματος, στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη η κυριότητα των οριζόμενων δημόσιων ακινήτων για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των Αστυνομικών Τμημάτων Ηράκλειας Σερρών, Πύλης, Κρεστένων, Φαρκαδόνας, καθώς και του αστυνομικού σταθμού Γραβιάς.

Η παραχώρηση της κυριότητας όλων των προαναφερόμενων ακινήτων αίρεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, εάν δεν χρησιμοποιηθούν εντός πενταετίας από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου, για τους σκοπούς για τους οποίους παραχωρούνται.

– Παραχωρείται η κυριότητα, άνευ ανταλλάγματος, μέρος του οριζόμενου δημόσιου ακινήτου στο δήμο Σφακίων για την κατασκευή και λειτουργία έργου διαχείρισης λυμάτων και απορριμμάτων του οικισμού της χώρας των Σφακίων και την κατασκευή περιβαλλοντικού πάρκου, λόγω της ιδιαιτερότητας της περιοχής.

Η παραχώρηση της κυριότητας του ως άνω ακινήτου ανακαλείται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, εάν δεν χρησιμοποιηθεί εντός πενταετίας από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νόμου, για τους σκοπούς για τους οποίους παραχωρείται, καθώς και για λόγους ανωτέρας βίας ή για σπουδαίο λόγο.

– Επανακαθορίζεται η προκαταρκτική διαδικασία μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου.

Συνιστάται στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών Δευτεροβάθμια Επιτροπή Στέγασης και καθορίζονται η σύνθεση και οι αρμοδιότητές της.

Επανακαθορίζεται η διαδικασία ενστάσεων κατά του πρακτικού καταλληλότητας του προσφερόμενου ακινήτου, της νομιμότητας της διακήρυξης της δημοπρασίας, κ.λπ.

– Ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο το άρθρο 95 της οδηγίας 2014/65/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Μαΐου 2014 για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων.

– Παρατείνεται, εκ νέου, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 από την 31η Δεκεμβρίου 2018 που ισχύει, η αναστολή κάθε αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων είτε εις χείρας του είτε εις χείρας τρίτων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ